Nu har provsvaren kommit........

...... Ja nu efter snart 4 månader har vi äntligen fått reda på vad som orsaka att min moderkaka lossna och gjorde så att vår underbart fina Marco inte fick stanna kvar hos oss.

Läkaren sa att jag hade fått förträgningar i blodkälen i mamma delen av moderkakan.
Ja moderkakan har liksom  två delar en baby del och en mamma del.
Jag tänkte direkt på åderförkalkning, men det är det inte.
Hon förklara det som så att musklerna i kärlen har vuxit försnabbt så passagen har blivit för trång för blodet att passera. Detta kan man få om man har havandeskapsförgitning.

Men vill bara säga till allla gravida som eventuellt läser min blogg, att detta händer inta alla!!!!

Men gyn läkaren blev väldigt förvånad över detta svaret då jag under min graviditet inte har uppvisat något av de klassika symtomen av havandeskapsförgiftning.
Jag hade normalt blodtryck som låg i snitt på 120/80 och det e ju normalt. men vad ingen tänkte på varken vi eller barnmorskan är att jag har väldigt lågt blodtryck i mig själv. Läkaren tog mitt blodtryck som då bara var 80/50.
Så för mig e det som många har som normalt tryck väldigt högt ju.
men jag klandrar inte läkarna eller barnmorskan för det, jag hade ju aldrig någon äggvita i urinen som annars e ett symtom. sen hade jag ju svullna fötter och ben samt fingrar. men kunde ju inte se om jag had tår på fötterna eller ej.
men fick bara till svar att det var graviditetsbelasning och inget farligt.

Så det som händer nästa gång jag blir gravid är att jag kommer få blodförtunnande tabletter (Trombyl) men om jag även behöver blodförtunnande sprutor (framin) viste inte läkaren än. Men skulle ringa till lund och höra den dag jag plussar på stickan.
Sen blir det speciallistmödravården men många extra kontroller och en massa extra ultraljud för att kunna mäta flödet i moderkakan och navelsträngen.
Skönt att veta att man har många kontroller.

Sen tänker jag faktiskt fråga en speciell person i mitt liv om hon kommer vilja vara med på förlossningen när den dagen kommer. För läkaren sa att det e viktigt att vi känner oss trygga för att det ska bli bra.
Så den person som står mig varmt om hjärtat och som jag känner mig trygg med är min underbara svärrmor Lotta.
Jag vet att hon nog inte kommer klara av det och det kommer jag förstå i så fall.

Har ni några frågor så fråga på e så svårt att förklara allt.

Kram Gabbi

Kommentarer
Postat av: Marita

Skönt att i vart fall fått svar på dina prover i vart fall.

Vill inte ens tänka hur jobbigt det är att förlora ett barn själv, jag har förlorat en lilla syster som det var jätte jobbigt!

2008-12-18 @ 20:13:00
URL: http://roseli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0