Kloka ord........

Sorg
Låt mig få gråta - det gör så ont
Be mig inte glömma - det vore att förneka
Säg aldrig att tiden läker såren - skorpan rivs lätt upp
Be mig inte vara stark - jag har förlorat allt
Hjälp mig att hitta meningen - jag finner ingen
Säg inte att du förstår - om du aldrig själv drabbats
Ord är överflödiga - räck bara ut en hand


Ja ibland har många i ens närhet svårt med att veta vad de ska säga eller göra när man e ledsen.
Oavsett om man har förlorat ett barn eller en vuxen människa.
Ibland behöver man inte säga eller göra så mycket utan att bara finnas där.
Låt personen få prata och berätta om vad den känner att prata om just för stunden.
Speciellt om det är en person som har förlorat sitt barn, för den är lika stolt över sitt barn som alla andra föräldrar är trots att dennes barn kanske inte fick göra några steg på denna jord.

Ja det är inte lätt att vara anhörig eller vän.
Det är ingen som klandrar er för det.
Men det värsta ni kan göra är att dra er undan för att ni är rädda för att vara ivägen eller att störa.
Klart att man inte vill ha människor hos sig alltid men ett sms, telefonsamtal eller brav kan räcka ibland.
Bara de som sörger vet att ni finns där när de behöver er.
Sen ska man ju självklart inte ta på sig mer än vad man själv orkar och det är det ingen som kräver.
Men snälla säg då det till den som sörjer, för det finns inget värre än när man känner sig tvingad till något.
Alla är vi ju människor och förstår varandra, bara vi vågar vara uppriktiga mot varandra.
Alla kan inte förstå hur mycket en klapp på axlen betyder eller ett enkelt "hur mår du?" betyder.
Man behöver inte köpa några dyra blommer eller saker för att ge tröst.
Ibland e det mycket skönare att bara få ett mål mat lagat, så man slipper göra det själv.
Men då räcker det med något enkelt, man behöver inte laga oxfile och bakad potatis.
Tillsammans kan man göra så mycket
tillsammans är man stark.
 
Så räck baraut en hand , det betyder så mycket



Själv e jag så otrolig tacksam för allt våra familjer och vänner har gjort för oss.
Vi kan aldrig tacka er nog för allt ni har gjort och gör för oss.
Jag e så stolt och glad för att jag har er.
För ni tvivla aldrig på att finnas där för oss när vi verkligen behövde er
och ni gjorde det utan att vi behövde be om det.
TACK

Tack mina svärföräldrar och mamma + syrran för att ni satte er i bilen den natten och körde in till oss på bb.
Tack all överig familj för alla värmande samtal och besök.
Tack alla vänner för även era samtal och besök.
Tack svärmor för dina goda hamburgarmackor och svärfar för den kalla ölen när vi kom hem från bb, ( jag vet ni ville bjuda på något finare)

Jag vet att vi människor ibland kan vara dåliga på att tacka för så små saker som ett värmande samtal, men ni ska veta att ett TACK kan betyda så mycket.

Jag vet att det finns faktiskt de som har sorg och mist någon nära dar deras familj och vänner tar avstånd, jag sörjer verkligen för dessa människor.
För det finns inget värre än att behöva gå i genom livskriser ensam.
Jag hade önskat att alla hade någon som räckte ut sin hand så som alla har gjort för mig och min familj.

Evigt tacksam
Gabriella


Kommentarer
Postat av: Ellenoree

Tack så mycket.. Vad gör du annars om dagarna??

Hur gamla är dina barn?? Busig ålder där dem befinner sig nu??? =)

2008-12-13 @ 01:19:22
URL: http://ellenore.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja när döden knackar på kan många skrämmas, inte veta vad de ska säga eller göra när någon nära berörs. många är väldigt rädda för döden och tar inte in den som en del av livet utan som något "främmande". När min älskade mormor dog, hon var verkligen min klippa kastades mitt liv plöstligt upp och ned. En av de få saker jag minns från den tiden var min bästa väninnas ord : Om jag hade möjlighet att bära din sorg skulle jag göra det, men jag kan inte det. Men jag kan hjälpa dig att bära din.



Det var bland det finaste någon sagt till mig och jag kommer aldrig glömma det, utan dessa ord vet jag inte hur jag hade klarat det.



Kram

2008-12-13 @ 12:34:02
URL: http://kaptenskan.bloggagratis.se
Postat av: Gabriella

Hej Sandra.

Ja tyvärr e döden något obehaglgt för många, men då jag har jobbat inom vården i så många år så ser jag det som något vackert och befriande idag.

Men jag tror det har att göra med att man inte pratar om det och att man vill göra det till en sådan mörk händelse.

Vilka vackra ord från din vän, jag kan förstå att det betudde mycket för dig

2008-12-14 @ 09:53:15
URL: http://mammagabriella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0