Meningen med livet...

..... Ja vad är egentligen meningen med livet. Jag tror att vi många gånger har tänkt på det i våra liv. Men är det någon som har funnit något svar. Skriv då gärna till mig.

Ja vi födds det vet vi alla och vi ska en dag dö. Men där mellan, vad är vår uppgift då.
Är det att kivas med våra syskon så våra föräldrar blir galna, är det att bli en rebellisk tonåring och färga håret svart och blått. Vara olyckligt kär halva sin tonår för att tro att killen man träffar på högstadiet är ens drömprins. som sedan två veckor senare är snabbt utbytt till nästa drömprins. Är det att gå flera år i skolan för att sen upptäcka att man måste läsa flera år till för att man över huvudtaget ska kunna få ett jobb. När man sen är klar med alla sina studier upptäcka att det inte finns någon marknad i arbetslivet efter det arbete som man har utbildat sig til.

Nä det måste finnas något mer i lvet än allt detta eller?

Sen flytttar man hemifrån träffar kanske någon och börjar planera familj. Klart det e skönt, men inte visste man att allt kosta så mycket att bosjälv. Man trodde man bara kunde lägga pengar på kläder och nöjen hihihi vad lurad man blev.

Men en mening med livet måste ändå vara att få barn, för den kärlek som de ger en är så stark att det går inte att beskriva. Men samtidigt kan det vara väldigt tufft med bane mellan varven.

Men vad e då meningen i livet för de som väljer att inte skaffa barn eller som inrte kan få barn?

Klart vi alla har olika sätt på att se vad som är meningen  med livet, det e jag fullt medveten om.

Men jag har många gånger frågat mig vad det är?

Om vi födds för att utöka oss, varför kan då inte alla detta, varför ska då barn dö osv. För dessa människor har ju inte fått uppleva vad meningen med livet är.

Jag tror att vi alla är här för att lära oss och lära andra något.
Vad jag skulle lära andra veta jag afaktiskt inte, för det har jag inte kommit på än hihihi. Men jag har lärt mig mycket av andra, men jag tror de precis som jag inte vet om att det har lärt andra det. Jag tror inte man är riktigt medveten om det. Sen tror jag ju faktiskt att man upptäcker vad man har lärt sig oftast när den personen har dött.

Jag kan se på tex min mormor som dog för 2 år sedan. Hon har lärt mig mycket. Att oavsett vad som hände henne så kämpa hon vidare. Hon var svårt sjuk, menklaga sällan utan var samma goa  varma mormor som alltid drog sina små historier och duka fram för många kakor när man kom på besök.

Det jag lärde mig av henne var att det blir inte bättre för att man surar och beklagar sig.

Min son Marco som dog i sommras lärde mig verkligen mycket han oxå.
Som att ta en dag i taget. Det man inte hinner idag finns kvar imorgon.  Att inte stressa fram något för då blir det aldrig bra.

Han visste precis vad som stod skrivna i min och Freddes förlovninvgs ringar trotts att han aldrig levt utanför min mage.

I våra ringar står det Carpe Diem som betyder fånga dagen.

Ja så jag tror att meningen med livet är att vi ska lära och lära ut till och av varandra.

ja vem vet kanske har jag rätt och kanske har jag fel.

Men jag tror inte vi bara födds för att sen dö.

Lite av mina tankar.
Gabbi


Kommentarer
Postat av: Linda

Kolla min blogg.. Finns ett hedersbevis till dej!

2009-01-13 @ 15:40:18
URL: http://pazur.blogg.se/
Postat av: sabina

Vilka kloka ord! Fin bild och beklagar sorgen!

// Sabina

2009-01-13 @ 21:31:42
URL: http://mittlivsabina74.blogspot.com
Postat av: Kaptenskan

det är ingen lätt fråga det där vad som är meningen med livet... kanske svaret inte finns hos en själv utan hos andra? jag menar det är svårt att se sin egen plats, men andra kan lätt beskriva den. min allra bästa väninna, vapendagare, sa en gång till mig: vad skulle jag göra utan dig? visst lever man för sig själv också, jag vill inte säga att man bara är till för andra, men hos vissa har man en speciell plats som man inte kan förstå själv. precis som mina närmsta har för mig.



hoppas jag inte var alltför flummig eller att det låter konstigt. jag vet inte hur jag ska sätta det i ord.

många kramar

2009-01-15 @ 19:43:14
URL: http://kaptenskan.bloggagratis.se
Postat av: Anastasia

ja, de lärda må tvista om den frågan i all oändlighet.

Jag beklagar sorgen (i brist på bättre ord)...bilden var jättefin =)

2009-01-19 @ 16:52:43
URL: http://annathestasia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0